Przebudowa dla cywilów i wojska
To jedno z najważniejszych przedsięwzięć w historii wrocławskiego portu. Projekt o wartości przekraczającej 376 milionów złotych, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej (175 mln zł), ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa kraju i współpracy z NATO. W ramach inwestycji powstanie m.in. dodatkowa płyta postojowa, na której znajdzie się 12 dodatkowych miejsc postojowych, nowa droga kołowania, która umożliwi wykonywanie operacji samolotom wojskowym bez wstrzymywania lotów pasażerskich, czy też droga szybkiego zjazdu, która da możliwość szybszego opuszczenia pasa startowego przez samolot. Ponadto przebudowa istniejącej drogi kołowania skróci czas operacji lotniczych i pozwoli na przyjmowania samolotów wojskowych typu F.
Dlaczego zamknięcie nastąpi akurat jesienią?
Jak wyjaśnia zarząd lotniska, wyłączenie portu z użytkowania właśnie w tym okresie jest podyktowane natężeniem ruchu. Listopad to miesiąc, w którym liczba pasażerów jest najniższa w całym roku, co minimalizuje skalę utrudnień. Na czas zamknięcia portu zaplanowano intensywne prace dotyczące wybudowania ścieżki do szybkiego zjazdu samolotów z pasa startowego - roboty wymagają fizycznego wrycia się w jego konstrukcję, co uniemożliwia jakiekolwiek operacje lotnicze.
Choć remont koncentruje się na płycie lotniska, pasażerowie w przyszłości również odczują poprawę komfortu wewnątrz terminala. Zmodernizowany zostanie system kontroli bezpieczeństwa - do istniejących pięciu linii dojdzie szósta, a wejście do strefy kontroli zostanie całkowicie zautomatyzowane dzięki nowym bramkom skanującym karty pokładowe. Odświeżona zostanie także przestrzeń handlowa w strefie odlotów. Przybędzie również miejsc siedzących dla oczekujących podróżnych. Lotnisko planuje ponadto wymianę całego systemu parkingowego, by zwiększyć jego niezawodność i dostosować do współczesnych standardów - bez podnoszenia cen.
Lotnisko nie będzie całkowicie zamknięte
Chociaż ruch lotniczy zostanie wstrzymany terminal nie pozostanie pusty. Władze lotniska planują wykorzystać czasową przerwę na organizację wydarzeń kulturowych i biznesowych. Wrocławskie lotnisko należy do czołówki krajowych portów - w 2024 roku obsłużyło niemal 4,5 miliona pasażerów. Przerwa w lotach potrwa zaledwie 40 dni, a efekty inwestycji będą odczuwalne przez dekady. Po zakończeniu modernizacji port stanie się jednym z najnowocześniejszych w Polsce, zdolnym do przyjęcia zarówno pasażerów tanich linii, jak i największych samolotów wojskowych.

Napisz komentarz
Komentarze