Wycofanie placu manewrowego ze szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców jest przedmiotem dyskusji od kilku lat. Chociaż do tej pory nie zapadły wiążące decyzje, stanowiska ekspertów oraz międzynarodowych instytucji branżowych są w tej sprawie niemal jednoznaczne. Nacisk należy położyć na praktyczne umiejętności zdobywane w rzeczywistym ruchu drogowym, a nie w warunkach sztucznie zaaranżowanych.
Jazda na placu manewrowym ma niewiele wspólnego z rzeczywistością
Plac manewrowy w obecnym kształcie służy do sprawdzenia elementarnych kompetencji związanych z obsługą pojazdu – przygotowania do jazdy, ruszania czy jazdy po łuku. Te czynności mają weryfikować podstawowy poziom technicznego opanowania pojazdu. Jak twierdzą eksperci, nie przekładają się one jednak bezpośrednio na umiejętność poruszania się w dynamicznym środowisku drogowym.
Zdaniem specjalistów kursanci często uczą się manewrów na pamięć, a to doprowadza do odtwórczego działania oderwanego od realnych sytuacji.
Polska jest wyjątkiem w UE
Polska pozostaje obecnie prawdopodobnie jedynym krajem członkowskim Unii Europejskiej, w którym egzamin praktyczny rozpoczyna się od zadań na placu manewrowym.
Ministerstwo Infrastruktury jakiś czas temu zamówiło analizę dotyczącą systemów szkolenia i egzaminowania kierowców w różnych państwach UE. Niestety od tamtej pory temat zapadł się pod ziemię.
Kilka pytań do ministra
Bierność resortu skłoniła Wiesława Różyńskiego i Adama Dziedzica z Klubu Parlamentarnego PSL – Trzecia Droga do złożenia pisma do ministra infrastruktury.
Politycy wskazują, że obecny model egzaminacyjny nie odpowiada współczesnym realiom – szczególnie przy dużym natężeniu ruchu drogowego i złożoności infrastruktury drogowej. Praktyka egzaminacyjna oparta na powtarzalnych schematach może prowadzić do niskiego poziomu adaptacyjności kierowcy w nietypowych sytuacjach. Brak doświadczenia w ruchu miejskim jest szczególnie widoczny wśród młodych kierowców z mniejszych miejscowości, gdzie kontakt z gęstym ruchem ulicznym bywa ograniczony.
Autorzy zadali kilka pytań:
Czy raport został przekazany ministerstwu?
Jakie wnioski z niego płyną?
Czy planowane są zmiany legislacyjne dostosowujące krajowy system szkolenia i egzaminowania kierowców do aktualnej sytuacji?
Jeśli takie kroki są planowane, to jakie i kiedy?
Wszystko wskazuje na to, że ewentualne decyzje dotyczące likwidacji placu manewrowego będą uzależnione od treści wspomnianej analizy oraz dialogu m.in. z przedsiębiorcami prowadzącymi ośrodki nauki jazdy.
Napisz komentarz
Komentarze