Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 15 września 2025 15:34
Ważne!
Reklama

300 milionów na most bez samochodów. Opole tłumaczy: to warunek UE

Budowa nowej przeprawy przez Odrę w Opolu miała być inwestycją, na którą mieszkańcy czekali od lat. Gdy władze miasta ogłosiły szczegóły projektu, wielu opolan poczuło się jednak rozczarowanych i zdezorientowanych. Okazało się bowiem, że z mostu nie będą mogły korzystać samochody osobowe – co najmniej przez pięć lat od zakończenia budowy.
300 milionów na most bez samochodów. Opole tłumaczy: to warunek UE

Warunek Unii Europejskiej

Powód ograniczeń nie leży jednak wyłącznie w decyzjach lokalnych władz. Opole otrzymało rekordowe 180 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej na budowę nowej trasy średnicowej o wartości 270 mln zł. Bez tego wsparcia inwestycja w ogóle by nie powstała. Jednym z warunków uzyskania środków było jednak stworzenie systemu szybkiej komunikacji autobusowej (BRT – Bus Rapid Transit), który ma funkcjonować jak metro, tylko w wersji naziemnej.

Zasady są jasne: dopóki trwa tzw. „trwałość projektu”, czyli pięć lat od oddania przeprawy do użytku, mostem będą mogły poruszać się wyłącznie autobusy elektryczne, rowery, piesi oraz pojazdy służb. To oznacza, że najwcześniej w 2034 roku miasto będzie mogło rozważyć udostępnienie przeprawy kierowcom. – Na razie jest zbyt wcześnie, by przesądzać, jak będą wyglądały zasady korzystania z mostu po tym czasie – przyznaje Adam Leszczyński, rzecznik opolskiego ratusza.

Opolanie zdecydowanie woleliby przeznaczyć 300 mln na most dla kierowców

To właśnie unijne warunki budzą największe emocje wśród mieszkańców. W mediach społecznościowych mnożą się komentarze krytykujące projekt. – Po co budować kładkę dla pieszych, rowerzystów i autobusów MZK za prawie 300 mln zł, skoro te pieniądze można by przeznaczyć na most dla kierowców? – pytają opolanie.

Władze odpowiadają jednoznacznie: alternatywy nie było. – Albo miasto korzysta z unijnych pieniędzy i przez kilka lat przeprawa służy wyłącznie komunikacji zbiorowej, albo nie buduje jej wcale – podkreśla Przemysław Pospieszyński, przewodniczący klubu radnych PO.

Co dokładnie powstanie?

Nowa trasa średnicowa ma połączyć ulice Struga i Prószkowską. W ramach projektu powstaną: ponad 2 km nowej drogi, trzy mosty, dwa wiadukty, cztery przystanki autobusowe oraz dwie wiaty rowerowe. Przewidziano także specjalne zejścia i windy nad Odrą dla pieszych.

System metrobusów ma zapewnić szybkie połączenie północnych i południowych osiedli Opola. W godzinach szczytu autobusy elektryczne będą odjeżdżać nawet co pięć minut, umożliwiając sprawne dotarcie m.in. do Politechniki Opolskiej, Malinki czy Wójtowej Wsi. Według miasta, dzięki inwestycji uda się odciążyć zatłoczone dziś arterie, takie jak Piastowska, Niemodlińska, Spychalskiego czy plac Piłsudskiego.

Głosy krytyki i nadzieje na przyszłość

Nie wszyscy radni są jednak przekonani, że to rozwiązanie odpowiada na realne potrzeby mieszkańców. – Moim zdaniem przeprawa powinna powstać w ramach południowej obwodnicy miasta, która faktycznie wyprowadziłaby ruch z centrum. Obecny projekt przeniesie ruch z jednych ulic na inne, zamiast go rozproszyć – twierdzi Sławomir Batko, szef klubu PiS.

Opole zna już podobne przypadki, gdy unijne dofinansowanie wymusiło określony kształt inwestycji. Tak było chociażby przy budowie centrum przesiadkowego Opole Wschodnie czy przy ul. Krapkowickiej. Choć na początku budziły one kontrowersje, z czasem zaczęły pełnić ważną funkcję. Miasto liczy, że podobnie będzie z nową trasą średnicową.

Koniec inwestycji przewidziano na 2029 rok. Do tego czasu opolanie będą musieli oswoić się z myślą, że nowy most przez Odrę nie rozwiąże ich problemów z korkami – przynajmniej nie od razu.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: PolakTreść komentarza: Tak tak. Zawsze mają rezerwy.Data dodania komentarza: 7.07.2025, 19:01Źródło komentarza: Groźny niż genueński nadciąga nad Polskę. Szykuje się gwałtowne załamanie pogodyAutor komentarza: Stefek K.Treść komentarza: To dlatego koło basenu nie są respektowane znaki drogowe, kierowcy parkują sobie jak im się podoba a przejechać nie można (policja chyba się boi basenowiczów jak Księży) i wieczorami wyścigi po mieście szczególnie ul. Ujejskiego oraz Rynek i drift na rondach, parkingach. Ale Oni wolą złapać kogoś na hulajnodze bądź za kradzież bułki. Niestety taka jest postawa Policji czyli dzisiejszej instytucji do zarabiania pieniędzy, a potem zdziwieni że chętnych do Nich do pracy nie ma.Data dodania komentarza: 5.07.2025, 11:15Źródło komentarza: Święto Policji w Nysie – zmiany w organizacji ruchu i planowane atrakcjeAutor komentarza: MacTreść komentarza: Pan Palimąka to niech drogi po naprawia bo za IŁawą w stronę Łączek to dziura na dziurze.Data dodania komentarza: 17.06.2025, 20:54Źródło komentarza: Nowy skwer i pomnik jedności powstanie przy ul. RodziewiczównyAutor komentarza: Mieszkanie powiatuTreść komentarza: A kiedy nowa karetka dla Głuchołaz?Data dodania komentarza: 13.06.2025, 18:43Źródło komentarza: Nowa karetka dla Zespołów Ratownictwa Medycznego w KorfantowieAutor komentarza: ZłaTreść komentarza: Ta 8 lat 😂 Polskie sądy 🤦 1,5roku w zawieszeniu na trzy lata .Data dodania komentarza: 11.06.2025, 16:37Źródło komentarza: Tragiczny wypadek na Alei Wojska Polskiego. Nie żyje mężczyznaAutor komentarza: KrzysiekTreść komentarza: xD ten to się nadaje do agitek pro-trzaskowskich jedynieData dodania komentarza: 3.06.2025, 17:20Źródło komentarza: Daniel Palimąka odznaczony za zasługi dla samorządu terytorialnego
Reklama
Reklama