Jednym z zamierzeń twórców wystawy było ukazanie niezaprzeczalnego związku współczesnej, obrazkowej cywilizacji europejskiej z jej historycznymi korzeniami. Warto podkreślić, że przygotowana ekspozycja akcentuje także 80-lecie budowania nowej kolekcji Muzeum Powiatowego w Nysie. Obecne zasoby muzeum, oparte na przedwojennych zbiorach (instytucja muzealna w Nysie funkcjonowała już od 1897 r.), zostały znacznie wzbogacone dzięki staraniom inż. Stanisława Kramarczyka, który już w maju 1945 roku rozpoczął proces odtwarzania kolekcji muzealnej.
Wystawa zachęca do przemyśleń nad tym, czym tak naprawdę jest „portret”. Czy zawsze pokazana na obrazie twarz należy do konkretnej osoby? Czy wizerunek postaci biblijnej, mitologicznej lub legendarnej zawsze jest całkowicie fikcyjny? Czy autor portretu za każdym razem miał tylko jeden cel – wierne oddanie rysów twarzy? A co z problemem „upiększania”, stylizacji i retuszu w sztuce portretowej?
Wytypowany na wystawę zbiór dzieł zawiera prace graficzne (miedzioryty, drzeworyty, staloryty, litografie), w tym reprodukcję na porcelanie, obrazy olejne, pastele i rysunki, przykłady wizerunków wykonanych na szkle, kartonie czy pergaminie. Zaprezentowana jest również unikalna kolekcja wycinanek sylwetkowych (silhouette) oraz fotografii z 2. poł. XIX wieku.
.jpg)
Wśród wybranych portretów znalazły się liczne wizerunki przedstawicieli śląskiej, pruskiej i austriackiej arystokracji oraz koronowanych głów Europy (m.in. graficzne przedstawienia cesarzowej Marii Teresy, królowej Francji - Mari Leszczyńskiej, konsula i cesarza Napoleona I Bonaparte, króla Francji - Ludwika XVI i jego żony, Marii Antoniny). Pokazano również portrety przedstawicieli inteligencji, mieszczaństwa i burżuazji, a także graficzne wizerunki osobistości znanych powszechnie ze świata sztuki, literatury i nauki (m.in. włoskiego malarza Michelangelo da Caravaggio, włoskiego poety Lodovico Ariosto, hiszpańskiego poety Lope de Vega, niemieckich poetów: Johanna Wolfganga von Goethe i Friedricha Schillera czy amerykańskiego męża stanu Benjamina Franklina). W kolekcji znajdują się wizerunki kobiet o nietuzinkowym, bogatym życiorysie (np. podróżniczka Esthera Stanhope czy amerykańska pisarka, autorka „Chaty wuja Toma” - Harriet Beecher Stowe) oraz portrety młodych księżniczek wykonane w taki sposób, by zaprezentować je jako doskonałe partie małżeńskie.
Ważny kontrapunkt w stosunku do nyskiej kolekcji – zawierającej w przeważającej części wizerunki o charakterze oficjalnym – stanowi „Portret własny” Stanisława Wyspiańskiego, namalowany w Paryżu ok. 1893 r. Obraz, wypożyczony specjalnie na tę wystawę ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, urzeka intymnością, subtelną tajemniczością oraz swobodą w doborze środków artystycznego wyrazu.
Zobacz także program edukacyjny i wydarzenia towarzyszące >>> link
Wystawę będzie można zwiedzać do 31 października 2025r.
Napisz komentarz
Komentarze